Google Analytics - poradnik dla początkujących
Co to jest Google Analytics?
Google Analytics co to jest? To darmowe narzędzie do analizy statystyk i ruchu na stronach WWW. Umożliwia ocenę i interpretację zachowania osób odwiedzających stronę Twojego hotelu. Udziela odpowiedzi na pytanie o to, kto odwiedza naszą stronę i co na niej robi. Dostarcza również bezcennej wiedzy na temat źródeł ruchu (jak użytkownicy dotarli na naszą stronę), jego jakości (np. jak długo użytkownicy są na stronie, ile podstron przeglądają), realizacji zakładanych celów (np. czy użytkownicy dokonują rezerwacji), a nawet opłacalności poszczególnych kampanii marketingowych. Zakres możliwości Google Analytics jest ogromny i choć nie jest to narzędzie stworzone z myślą o hotelach, dostarcza wielu ważnych informacji również w naszej branży. To darmowa wiedza dostępna dla każdego – dlaczego więc z niej nie korzystać?
Jak to działa?
Google Analytics z punktu widzenia użytkownika to przede wszystkim interfejs raportowania, pełen różnych zakładek, opcji i cennych informacji. Po zalogowaniu się, otrzymujemy dostęp do sporej ilości domyślnych raportów, które możemy w różny sposób modyfikować, filtrować czy poddawać segmentacji - tak aby uzyskać interesujące nas dane. Skąd jednak te dane się tam biorą? Obserwowanie zachowania użytkowników odwiedzających stronę, możliwe jest dzięki fragmentowi kodu JavaScript, który należy umieścić w swojej witrynie. Gdy użytkownik ładuje w przeglądarce www Twoją stronę, następuje wykonanie tego skryptu. Konsekwencją tego działania jest odczyt i nadpisanie plików cookie (tzw. ciasteczek) użytkownika, a następnie wysłanie ich na serwery Google, gdzie dane są przechowywane i modyfikowane. Dostęp do odpowiednio przetworzonych danych uzyskujemy dzięki wspomnianemu interfejsowi raportowania, w którym możemy zarówno tworzyć zaawansowane raporty jak i skorzystać z całej gamy prostszych, domyślnych raportów.
Jak uruchomić Analytics dla swojej strony? Konfiguracja
Konfiguracja Google Analytics. Jak dodać stronę do Google Analytics? Aby rozpocząć korzystanie z Google Analytics, należy najpierw utworzyć konto. Można skorzystać z dowolnego konta Google, jeżeli więc posiadamy np. konto na którym prowadzimy kampanie AdWords (lub np. korzystamy z poczty gmail), tego samego loginu i hasła możemy użyć do zalogowania się na
www.google.com/analytics. Proces tworzenia konta i dodawania swojej witryny nie jest skomplikowany. Wystarczy przejść kolejne kroki uzupełniając kolejne pola. Dodatkowe instrukcje można z łatwością znaleźć na stronach
pomocy Google. Jedyne co może zdawać się problematyczne, to dodanie kodu do witryny. Zadbaliśmy jednak o to, żeby ten proces również był maksymalnie uproszczony. Wystarczy, że znajdziesz swój identyfikator śledzenia – w tym celu wejdź w menu
Administracja w panelu Analytics i odszukaj
„kod śledzenia” w zakładce
„Informacje o śledzeniu” Twojej witryny. Znajdziesz tam zarówno identyfikator śledzenia jak i cały kod śledzenia. Teraz wystarczy skopiować identyfikator śledzenia i wkleić go w odpowiednim miejscu w panelu CMS. Znajdziesz je w zakładce
Ustawienia --> Konfiguracja. Pamiętaj, aby zaznaczyć też
„Śledzenie systemu rezerwacji w Analytics”.
Statystyki Google Analytics - kilka przydatnych raportów
Statystyki Google Analytics. Kiedy już utworzysz konto i dodasz kod śledzenia do strony, odczekaj kilka dni na uzbieranie danych (powinny zacząć się gromadzić w ciągu 24 godzin). W interfejsie raportowania znajdziesz menu z zakładkami takimi jak: Na żywo, Odbiorcy, Pozyskiwanie, Zachowanie, Konwersje. Każda z nich zawiera kolejne zakładki, prowadzącymi do konkretnych raportów. Dostęp do części z nich wymaga dodatkowej konfiguracji. Jednak nawet teraz możesz uzyskać dostęp do przydatnych informacji.
Dane geograficzne – skąd pochodzą moi użytkownicy?
W zakładce Odbiorcy znajduje się sekcja Dane geograficzne. W niej z kolei Język i Lokalizacja. Klikając w tę drugą opcję, możesz sprawdzić skąd pochodzą Twoi użytkownicy. Jest to możliwe zarówno na poziomie kraju, regionu (w przypadku Polski – województwa), a nawet miasta. Najpierw zobaczysz nakładkę mapy świata i tabelę z listą krajów. Możesz wybrać jeden z nich, np. Polskę. Teraz zobaczysz nakładkę mapy kraju i listę województw. Dowiesz się, które z nich generuje największy ruch i gdzie jest największe zainteresowanie Twoim hotelem. To prosta odpowiedz na pytanie, o to gdzie kierować swoje kampanie reklamowe. Pamiętaj jednak, że działa to w dwie strony. Jeżeli już teraz prowadzisz działania reklamowe skierowane na poszczególne regiony, będzie to miało odzwierciedlenie w zbieranych danych. Warto też porównać te dane z danymi pochodzącymi z systemu recepcyjnego. Czy województwa, które generują największy ruch na stronie, faktycznie najczęściej odwiedzają hotel?
Pozyskiwanie – jakie są źródła ruchu na mojej stronie?
W zakładce Pozyskiwanie znajdź sekcję Cały ruch, a następnie Żródło / Medium. Tutaj dowiesz się, w jaki sposób użytkownicy dotarli na Twoją stronę. Zwróć uwagę, że wyniki są podzielone na źródło i medium. I tak zapis google / organic oznacza, że ruch pochodzi z wyszukiwarki Google, z wyników organicznych (czyli naturalnych, nie z reklam). Z kolei google / cpc oznacza ruch pochodzący z reklam wyświetlanych w wyszukiwarce Google (czyli z kampanii AdWords). W raporcie źródeł ruchu znajdziesz prawdopodobnie wiele źródeł przypisanych do medium oznaczonego jako referral. To nic innego jak linki prowadzące ze stron zewnętrznych do Twojej witryny. Możesz się więc dowiedzieć, czy reklama w portalach zewnętrznych faktycznie sprowadza użytkowników na Twoją stronę, ilu ich jest, ile czasu spędzają na stronie itd.
Zawartość witryny – wszystkie strony.
W sekcji zachowanie, znajdziesz zakładkę Zawartosc witryny i Wszystkie strony. Z tego raportu dowiesz się ile użytkowników odwiedza poszczególne podstrony Twojej witryny, ile czasu na nich spędzają czy jak często opuszczają je nie zaglądając na żadną inną podstronę. To bardzo ważny raport – dzięki niemu dowiesz się czy struktura Twojej strony jest zrozumiała dla odbiorców i czy najważniejsze dla Ciebie podstrony są odwiedzane. Dowiesz się np. ile osób oglądało Twoje pakiety pobytowe i oferty specjalne. Możesz również sprawdzić jak zachowują się odbiorcy na poszczególnych krokach procesu rezerwacji on-line – ilu z nich rozpoczyna proces, a ilu dociera do końca?
I wiele innych…
Te trzy raporty stanowią tylko kroplę w oceanie informacji, jakich może dostarczyć Google Analytics. Łatwo zauważyć, że każda z zakładek oferuje znacznie więcej raportów, a każdy z nich szereg wskaźników, których interpretacja nie zawsze jest oczywista. Jeżeli jednak pokazane informacje są dla Ciebie użyteczne, skonfiguruj swoje konto Analytics już dziś. Wkrótce napiszemy o kolejnych, bardziej zaawansowanych możliwościach kontynuując nasz Google Analytics Poradnik.