Google Sponsored Promotions (GSP) nie jest nowością na naszym rynku. Wcześniej był dostępny jedynie dla firm zarejestrowanych za granicą. W naszym kraju pojawił się jako usługa Premium, dostępna jedynie dla reklamodawców posiadających dedykowanego opiekuna konta AdWords. Pomijając ten wymóg, był formatem zupełnie niezależnym, choć ciągle wymagał posiadania konta z przyznanym kredytowaniem. Teraz jest dostępny z poziomu interfejsu AdWords, ale nadal dostęp do niego jest uwarunkowanych spełnieniem kilku wymogów. Warto jednak się nim zainteresować, chociażby ze względu na ciekawe możliwości targowania.
Google często informuje o nowościach na blogu Wszystko o AdWords
Jak działa i wygląda reklama GSP?
Jak wskazuje sama nazwa usługi, Gmail Sponsored Promotions jest formatem przeznaczonym dla poczty Gmail, zupełnie jednak odmiennym od reklam, które możemy wyświetlać w skrzynkach pocztowych przy pomocy AdWords i sieci reklamowej Google. GSP bardziej przypomina zwykły mailing. Składa się z teasera, pojawiającego się w różnych miejscach konta Gmail, oraz właściwego przekazu reklamowego, pojawiającego się dopiero po świadomym rozwinięciu „zajawki”. Nie jest to więc format nachalny, próbujący udawać zwykłą wiadomość. Dotychczas teaser pojawiał się w dwóch miejscach – jako nowa wiadomość w zakładce oferty, oraz w trakcie czytania wiadomości, jako boks graficzno-tekstowy po prawej stronie.
Teaser reklamy Play i TvSurvey w zakładce Oferty.
Obecnie na blogu Wszystko o AdWords jest mowa o wyświetlania się reklam na samej górze skrzynki odbiorczej, nad odebranymi wiadomościami, nie ma natomiast wzmianki o boksie z prawej strony. Właściwa reklama pojawi nam się dopiero po kliknięciu w teaser. Dotychczas treść właściwej reklamy tworzyło się w szablonach html, a następnie implementowało na koncie reklamowym, co wymagało odrobiny technicznej wiedzy i umiejętności. Teraz reklamy mają być przygotowywane w Galerii Reklam. Ponadto reklamy mają być automatycznie optymalizowane pod kątem ekranu, na jakim są wyświetlane. Sam proces tworzenie reklamy będzie więc prostszy i mniej wymagający. Koszty reklamy będą rozliczane tak jak dotychczas, w systemie PPC.
Właściwa treść reklamy Play, po kliknięciu w teaser.
Jak wykorzystać GSP do promowania hotelu?
Format GSP daje nam ciekawe możliwości targetowania. Niektóre z nich mogą okazać się szczególnie interesujące dla hotelarzy. Dostępne są następujące metody kierowania:
Kierowanie na domeny – ta metoda pozwala wyświetlać reklamę użytkownikom, w których skrzynkach odbiorczych występują maile zawierające zdefiniowane domeny. Co ważne, system nie bierze pod uwagę pola nadawcy wiadomości, tylko temat i treść wiadomości. Zwykle jednak w treści znajdziemy zapisane adresy z domenami, chociażby w podpisach. Znając więc domeny konkurencyjnych hoteli, możemy wyświetlać reklamę ich klientom, lub osobom będących właśnie w trakcie ustalania warunków pobytu przez email. Nazwa domeny może pojawić się przecież zarówno w zwykłej korespondencji, jak i potwierdzeniu rezerwacji, czy podziękowaniu za pobyt.
Kierowanie na słowa kluczowe – reklamę można wyświetlić w oparciu o słowa kluczowe, znajdujące się w wiadomościach w skrzynce użytkownika. Warto więc stworzyć listę słów często pojawiających się w korespondencji miedzy gościem, a hotelem i w ten sposób również zawalczyć o uwagę klientów konkurencji. System analizuje 300 ostatnich maili użytkownika.
Zainteresowania – system analizuje słowa kluczowe w korespondencji użytkownika i na ich podstawie przypisuje go do grup zainteresowań. Następnie do tych zdefiniowanych grup możemy kierować swoją reklamę.
Zawody – użytkownicy są przypisywani do określonego zawodu na podstawie informacji uzupełnionych podczas zakładania konta Gmail. Daje nam to możliwość dotarcia do określonych grup zawodowych (zakładając, że dane te są faktycznie uzupełniane).
Do dyspozycji jest również kierowanie na dane demograficzne, lokalizację czy urządzenia. Odpowiednio przemyślamy dobór metod pozwoli nam więc dotrzeć zarówno do nowych jak i obecnych klientów, bez względu na urządzenie z jakiego korzystają.
Są jednak pewne ograniczenia…
Niestety nie każdy będzie mógł od razu skorzystać z GSP. Nadal należy spełnić określone wymagania, wynikające chociażby z polityki Google dotyczącej tematyki reklam. Należy również przestrzegać zasad dotyczących kreacji reklam. Pełną listę zasad można sprawdzić tutaj. Ponadto wymagane jest posiadanie konta z fakturowaniem miesięcznym, co wiąże się z koniecznością osiągnięcia określonego poziomu miesięcznych wydatków i złożenia odpowiedniego wniosku. W dużej mierze GSP pozostanie więc formatem skierowanym do dużych reklamodawców i większych firm.