Google AdWords to system reklamowy Google, pozwalający na wyświetlanie reklamy w wyszukiwarce oraz na tysiącach stron należących do sieci reklamowej Google. To właśnie z tego systemu pochodzą reklamy, które widzimy nad wynikami wyszukiwania i po ich prawej stronie. Reklamy graficzne na codziennie oglądanych przez nas stronach oraz śledzące nas reklamy remarketingowe również pochodzą z AdWords. Każdy z dostępnych rodzajów reklamy charakteryzuje się innymi możliwościami i pozwala nam na realizację innych celów. Poznaj rodzaje reklam internetowych, sprawdź jakie są rodzaje reklam.
Kampania Search (w wyszukiwarce)
Kampania PLA (Merchant Center/Produktowa)
Kampanie Display (banerowa, w sieci reklamowej, GDN)
Kampania Remarketingowa
Mówiąc o reklamie AdWrods zwykle mamy na myśli wyniki w sieci wyszukiwania, czyli reklamy które pojawiają się w Google po wpisaniu w wyszukiwarkę wybranej frazy. Przeznaczone są dla nich pierwsze trzy miejsca na górze strony oraz cały panel po prawej stronie. To często jedyna alternatywa dla hoteli, które nie są w stanie uzyskać wysokiej pozycji w wynikach organicznych. Warto zwrócić uwagę, że wyniki organiczne mają dla siebie coraz mniej miejsca na pierwszej stronie wyników. Poniżej widzimy wyniki wyszukiwania dla frazy „hotele Kraków”. Bez przewijania ekranu w dół, widzimy tylko jeden wynik organiczny, resztę zajmują linki sponsorowane. Nawet jeżeli uda nam się wywalczyć pierwsze miejsce w naturalnych wynikach, często będzie ono ustępować miejsca trzem reklamom, a czasem również wynikom pokazującym hotele na mapie. Co do samych reklam, w sieci wyszukiwania mogą one mieć tylko format tekstowy. Podstawowa reklama składa się z linijki nagłówka, dwóch linijek treści i adresu URL. Możemy jednak użyć odpowiednich rozszerzeń, by dodać adres naszego obiektu, linki do podstron czy krótki opis jego wyjątkowych cech (zobacz reklamę booking.com – znacznie różni się od pozostałych).
Linki sponsorowane zajmują coraz więcej miejsca na pierwszej stronie wyszukiwania.
Reklama w internecie - rodzaje. Rodzaje reklam google ads. Rodzaje reklam adwords.
Reklama w sieci reklamowej Google wygląda zupełnie inaczej i daje nam zupełnie inne możliwości. Po pierwsze, oprócz formatu tekstowego oferuje nam wiele ciekawych formatów graficznych. Ponadto umożliwia nam kierowanie reklamy wobec różnych kryteriów. Reklamy w sieci wyszukiwania mogliśmy kierować według języka, lokalizacji i urządzeń. W sieci reklamowej możemy posłużyć się jeszcze danymi demograficznymi, zainteresowaniami użytkownika, słowami kluczowymi, tematyką stron, czy nawet wskazać konkretne witryny, na których chcemy wyświetlić nasz baner. Gdzie w takim razie będą wyświetlać się reklamy skierowane na sieć reklamową?
-
W witrynach Google: np. Gmail, Google Maps, Blogger, Google Plus.
- W witrynach partnerów AdSense: czyli na tysiącach stron, których właściciele udostępnili kawałek przestrzeni reklamowej, w zamian za częściowe zyski z kliknięć w reklamy.
Ogromny zasięg sieci reklamowej i ilość informacji jakie Google posiada, sprawia że w dużej mierze możemy decydować do kogo trafi nasza reklama. Sieć reklamowa może też być pewną alternatywą dla reklamy w portalach turystycznych, zwłaszcza że część z nich również jest dostępna za pośrednictwem AdWords. W przeciwieństwie do reklam w sieci wyszukiwania, reklamy w sieci reklamowej mogą przyjmować wiele różnych formatów i pojawiać się w różnych miejscach na stronie. Zwykle będą też cechować się zupełnie innym kosztem i współczynnikiem kliknięć.
Portal HolidayCheck.pl jest częścią sieci reklamowej Google. Za pośrednictwem Google AdWords możesz wyświetlić tam swoją reklamę przy niewielkim koszcie, rozliczają się za kliknięcia lub ilość wyświetleń.
Na osobne wyróżnienie zasługują reklamy remarketingowe. Choć miejsce ich wyświetlania może pokrywać się z tym, co ma do zaoferowania sieć reklamowa, ich działanie i zastosowanie jest zupełnie inne. Reklamy te mają trafiać do użytkowników, którzy już odwiedzili naszą stronę i być może wykonali na niej konkretną akcję. Przy pomocy odpowiednio zdefiniowanych list remarketingowych możemy sprawić, że reklama będzie śledzić naszego klienta na różnych stronach i np. zachęcać do powrotu.
Jaki cel ma moja kampania?
Proces dokonania przez klienta rezerwacji wiąże się z jego przejściem przez kolejne etapy lejka zakupowego. Pierwszym z nich jest zbudowanie świadomości istnienia naszego hotelu i usługi, następnie koniecznie jest wzbudzenie zainteresowania nimi, przejście przez etap rozważania i w końcu dokonanie rezerwacji. W zależności od tego, jaki cel chcemy osiągnąć i na którym etapie zamierzamy pokazać naszym klientom reklamę, wybierać będziemy inny rodzaj kampanii.
Na każdym etapie lejka sprzedażowego działają inne formy reklamy.
Jedynie reklama w sieci reklamowej pozwala nam na dotarcie do klienta na każdym z etapów. Kluczowe jest jednak to, że jest to jedyny format docierający do niego na etapie budowania świadomości. Docieramy do klienta w momencie, kiedy nie planuje on wyjazdu, ani nie szuka hotelu. Przegląda codziennie swoje ulubione strony i mimo woli dostrzega reklamę naszego obiektu. W tym przypadku naszym celem jest budowanie świadomości i rozpoznawalności marki. Liczymy na to, że klient zapamięta nasz hotel i wróci do niego, kiedy będzie planował wyjazd. Jeszcze lepiej, jeżeli zainteresujemy go na tyle, że odwiedzi naszą stronę. Aby nie wyświetlać naszych reklam losowym internautom, możemy posłużyć się wspomnianymi wcześniej metodami kierowania. Sieć reklamowa doskonale nadaje się więc do budowana wizerunku i rozpoznawalności, ale nie jest najlepszym z rozwiązań jeżeli oczekujemy szybkiej rezerwacji. Możemy oczywiście przesuwać tego typu reklamy na kolejne etapy lejka sprzedażowego – np. wyświetlając reklamę na serwisach związanych z turystyką lub sprzedających miejsca noclegowe. Docieramy wtedy do osób już szukających usług takich jak nasze.
Znacznie skuteczniejsze na tym etapie będą jednak reklamy w sieci wyszukiwania. Dzięki nim możemy zupełnie pominąć etap wcześniejszego budowania świadomości. Klient wpisujący w wyszukiwarkę frazę typu „hotel + miasto” jest już zdecydowany na wyjazd i miejsce docelowe. Nasza marka pojawia się w jego świadomości dokładnie w chwili, kiedy jej potrzebuje. Możemy oczekiwać, że klient wyrażający intencję wyjazdu do hotelu w naszej lokalizacji, dokona rezerwacji z dużo większym prawdopodobieństwem, niż przypadkowa osoba oglądająca nasz baner na swojej ulubionej witrynie. Niestety w wynikach wyszukiwania nie jesteśmy sami. Walczymy o pozycję z innymi hotelami czy gigantami takimi jak Booking.com i HRS, których budżety reklamowe zwykle są poza naszym zasięgiem. Dlatego wcześniejsze budowanie świadomości marki może okazać się na tym etapie pomocne – klient chętniej kliknie w reklamę obiektu, który widział już wcześniej.
Reklamy remarketingowe wyświetlają się w sieci reklamowej Google. Mogą mieć różne formaty i pojawiać się niezależnie od tematyki strony.
Rola reklam AdWords nie kończy się jednak w chwili, gdy klient zainteresowany wyjazdem trafi na naszą stronę. Prawdopodobnie nasz hotel nie jest jedynym, który klient bierze pod uwagę. Będzie teraz porównywał oferty i rozważał wybór obiektu. Na tym etapie pomoże nam remarketing. Klient odwiedzający naszą stronę może zostać dodany do listy remarketingowej. Dzięki temu, nasza reklama graficzna będzie chodzić za nim wszędzie, gdzie tylko można wyświetlić reklamy sieci reklamowej. Może mu po prostu przypominać o naszej ofercie lub dodatkowo zachęcać go do dokonania rezerwacji. Możemy np. utworzyć listę remarketingową składającą się z osób, które odwiedziły naszą stronę i już chciały dokonać rezerwacji, ale z jakiegoś powodu zrezygnowały np. na etapie wypełniania formularza. Specjalnie dla nich możemy przygotować kod rabatowy, który wyświetli im się na banerach zachęcających do dokończenia rezerwacji. Może okazać się to naszą kartą przetargową w walce z innymi obiektami. Ogranicza nas tu jedynie wyobraźnia i rozmiar listy, która musi zawierać przynajmniej 100 unikalnych użytkowników. Połączenie wszystkich tych rodzajów reklamy i właściwe wykorzystanie ich zalet, może znacznie zwiększyć nasze szanse na otrzymanie rezerwacji. Odpowiedź na pytanie „jaki rodzaj reklamy wybrać?” jest prosta – wszystkie, w sensownie zaplanowanej i spójnej kampanii. Jeżeli jednak nasz budżet na to nie pozwala, z pewnością warto skupić się na reklamie w sieci wyszukiwania i przynajmniej pokusić się o przetestowanie remarketingu.